دانلود آهنگ جدید

راههای رفع عطش در ماه رمضان

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
لطفا یک افزونه تاریخ نصب کنید.

راههای رفع عطش در ماه رمضان

دسته بندی : مجله آنلاین تاریخ : یکشنبه 29 آوریل 2018

نوشیدنی های مناسب برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

رفع عطش در ماه رمضان : از آنجا که آب در حدود ۷۰ درصد از بدن ما را تشکیل می دهد، اهمیت آن را نمی توان نادیده گرفت.
تقریباً هر عملی که در بدن انجام می شود با کمک آب صورت می گیرد: از حذف مواد زائد گرفته تا کمک به هضم غذا، نگه داری سالم پوست و حمل و نقل مواد غذایی در سراسر بدن.

اگر نتوانید مواد مغذی و مواد معدنی از دست رفته از طریق تعریق را جایگزین کنید، ادامه این روند سبب تضعیف بدن شما در پایان ماه مبارک رمضان خواهد شد. حتی از دست دادن مقدار کمی آب بدن می تواند سبب خستگی، سرگیجه و سردرد و عدم تمرکز شود. تأمین این مواد شدنی نیست مگر با وعده های افطار و سحر سالم و اصولی.

برخلاف عقیده برخی افراد که در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان حجم غذایی خود را با هدف افزایش ذخیره بدن جهت روزه داری افزایش می دهند، این کار موجب افزایش مشکلات شده و روزه داری را برای افراد سخت تر خواهد کرد.

بهترین اقدام جهت کاهش گرسنگی و تشنگی در روزهای ماه مبارک رمضان این است که از یک هفته تا ۱۰ روز قبل از شروع ماه مبارک، حجم غذای مصرفی به تدریج کاهش داده شود.

این کار موجب شده سطح متابولسیم و سوخت و ساز بدن کاهش داده شود و بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه داری عادت کند.

در این زمینه مصرف تمام گروه های غذایی متناسب با هم باید کاهش داده شود و در این بین کاهش مصرف مواد نشاسته ای اهمیت بسیاری دارد، زیرا موجب خواهد شد بدن در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان به برداشت قند از منابع دیگر بدن عادت کند.

در کنار انجام این کار، تمام عادات غذایی مانند مصرف میان وعده ها و نیز مصرف بیش از حد چای و سایر نوشیدنی ها مانند قهوه و نیز مصرف موادی مانند شکلات و شیرنی باید کنار گذاشته شود.

این کار موجب خواهد شد تا سطح این مواد در خون کاهش پیدا کرده و وابستگی به آنها به ویژه در زمینه قهوه و شکلات کاهش یابد.

عدم انجام این کارها و ادامه عادات غذایی تا شروع ماه رمضان موجب خواهد شد تا در روزهای ابتدای روزه داری افراد دچار علائمی مانند سردرد و سرگیجه شده و تحمل روزه داری برای آنها دشوار شود.

رفع عطش در ماه رمضان

راههای رفع عطش در ماه رمضان

۱- با توجه به این که ماه رمضان امسال در فصل گرم سال قرار دارد به روزه داران توصیه می شود برای پیشگیری از کاهش شدید آب بدن تنها در صورت ضرورت از منزل خارج شوند. در طول روز از نور خورشید فاصله بگیرید و حتی الامکان در مناطق سایه دار و خنک بایستید. در صورت امکان از پوشش کلاه استفاده کنید و فعالیت های بدنی را کاهش دهید.
۲- با فاصله یک ساعت بعد از افطار سعی کنید ۸ لیوان آب و مایعات خنک را به مرور تا هنگام خواب بنوشید و حتی الامکان از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه ها، به دلیل دارا بودن سطح بالایی از کافئین و شکر خودداری کنید چرا که این مایعات باعث از دست رفتن سریع تر آب بدن می شوند.
دقت داشته باشید که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می کند. پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه های آب دار تأمین شود.

۳- برخی مواد غذایی و شیرینی های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه، غلظت مایعات بدن را افزایش می دهند و در نتیجه روزه دار احساس تشنگی می کند. توصیه می شود برای پیش گیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما به جای زولبیا و بامیه استفاده شود.
دقت داشته باشید که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می کند. پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه های آب دار تأمین شود.

۴- از میوه هایی چون زردآلو و هلو استفاده کنید، چرا که این میوه ها به طور چشمگیری در کاهش درد و ناراحتی ناشی از اسید معده کمک می کنند و تا حدودی مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را جبران خواهند کرد.

۵- جایگزین مواد مغذی از دست رفته از طریق نوشیدن آب میوه ها و مصرف سبزیجات و میوه های آبکی بسیار مفید است. میوه هایی چون مرکبات و توت فرنگی که می توانند علاوه بر آب مواد ضروری چون کلسیم و فیبر، آهن، پتاسیم و دیگر مواد معدنی، و همچنین ویتامین های c، b1 و b2 را تأمین کنند.
میوه های آب دار مانند هندوانه و خربزه نیز نقش مهمی در تأمین مایعات بدن دارند و توصیه می شود در فاصله افطار و سحر این میوه ها مصرف شوند.
و دیگر این که مصرف لیموترش نیز در پیش گیری از تشنگی و گرمازدگی موثر است.

۶- خوردن چای مخصوصا چای پر رنگ، برای رفع تشنگی پس از سحری اشتباه است. افراد دقت کنند که این باور که چای پس از سحری می تواند باعث رفع تشنگی شود درست نیست زیرا چای دفع مکرر کلیه را در بر دارد.

۷- مصرف آب یخ اگر چه در ابتدا تشنگی را فرو می‌نشاند اما در نهایت باعث تشدید تشنگی می‌شود. هم چنین دوش گرفتن در طول روز باعث کاهش حرارت بدن می‌شود. برای این کار باید از آب ولرم استفاده کرد زیرا آب سرد باعث منقبض شدن منافذ پوست و احتباس گرما می‌شود و فرد در طول روز احساس گرما می‌کند.

۸- مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند باعث افزایش صفرا و تشنگی شود از این رو مصرف آن باید محدود شود. البته افرادی که سابقه کم خونی، ضعف و افت مکرر فشار خون دارند از این قاعده مستثنا هستند.

رفع عطش در ماه رمضان

همچنین بخوانید : بهترین غذاها برای سحری و افطار در ماه رمضان

نوشیدنی های مناسب برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

عرق کاسنی

در میان عرقیات تنها کاسنی خاصیت خنک‌ کنندگی بدن را دارد، از این رو پیشنهاد می‌شود نوشیدنی‌هایی مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کرد.

برای کاهش تشنگی در ایام روزه‌داری، می‌توان عرق کاسنی و شاهتره، را به نسبت مساوی تقسیم کرد و در یخچال گذاشت و در فاصله افطار تا سحر از آن استفاده کرد. مصرف این نوشیدنی، تشنگی طول روز را بسیار کم می‌کند.

سبزیجات

مصرف میوه و سبزی سبب رفع مشکل یبوست نیز می شود. سبزی ها مانند کاهو، خیار، کرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می دارند باعث استمرار و تداوم آبرسانی به بدن می شوند و مصرف سالاد کاهو به خصوص در وعده سحر توصیه می شود.

هندوانه

از آنجا که هندوانه طبع لطیفی دارد وقتی وارد معده خالی می‌شود، ممکن است به خلط صفرا تغییر ماهیت دهد و عملاً به جای خنک کردن، باعث افزایش حرارت شود بنابراین باید هندوانه را زمانی مصرف کرد که با مصرف خوراکی‌های دیگر داغی کبد و معده را فرو نشانده باشیم.

 

مواد دارای قند طبیعی

به دلیل طبع سرد بدن لازم است در وعده افطار از نوشیدنی‌های ولرم همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده شود چرا که این مواد شیرین علاوه بر تنظیم قند خون بدن خاصیت سم‌زدایی نیز دارند.

دم کرده نعناع

دم کردن برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل و تهیه به صورت شربت و نوشیدن آن بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد.

تمبر هندی

خیس کردن تمبر هندی و صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه به صورت شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می‌شود.

لیمو عمانی

می‌توان از دم کرده لیمو عمانی و همچنین مخلوط زردآلوی تازه همراه عسل نیز به عنوان مواد غذایی مناسب جهت رفع عطش و سنگینی معده استفاده کرد.

رفع عطش در ماه رمضان

 

 

 

 

چه امتیازی می دهید؟
5 / 0
[ 0 رای ]
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 494
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.


مطالب محبوب
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار